توجه، تعامل ذهني متمركز درگير در پردازش هيجانات خارجي يا خاطرات و افكار دروني است و بر درك، حافظه و يادگيري تأثير مي گذارد . مقدار اطلاعات حسي مغز ما از توانايي پردازش و فرايندهاي توجه، بيشتر از جنبه هاي محيطي كه به ويژه برجسته درك مي شوند، فراتر است. مفهوم توجه به دستيابي به هدف، فرايندهاي حافظه و رفتار مربوط مي شود. به طور كلي، تمركز توجه تحت تأثير اهداف بالا به پايين و ادراك از پايين به بالا قرار مي گيرد، جايي كه اهداف از بالا به فعاليت هاي ذهني درون زا و درك از پايين به بالا به محرك هاي برون زا از محيط خارجي مربوط مي شود. اهداف «هدايت رفتار از طريق توجه» به بخش هاي خاصي از جريان اطلاعات اجازه مي دهد اهداف ذهني به رفتار آشكار ترجمه شود و به فرد نسبت به اطلاعات مربوط به هدف هشدار دهد .
توجه همچنين در يادآوري تجربه نقش مهمي دارد. تعدادي از مطالعات بررسي مي كنند كه چگونه مي توان با مشاركت فعال، تعامل و توجه بيشتر، قابليت يادآوري را بهبود بخشيد . از آنجا كه گردشگران براي مدت زمان نسبتا كوتاهي از مكاني بازديد مي كنند و دانش محلي ندارند، مهم است كه توجه آنها به محيط مقصد معطوف شود. وي به چهار ويژگي مرتبط توجه مربوط به گردشگري اشاره مي كند: «اول، ما فقط مي توانيم در هر لحظه از زمان به يك چيز توجه كنيم. دوم، تغيير توجه بر تجربيات ما تأثير مي گذارد. سوم، توجه كمياب است. چهارم، مردم به چيزهاي مختلف توجه مي كنند و دلايل مختلفي وجود دارد كه چرا آنها به همان چيز توجه مي كنند». به طور سنتي، راهنماي تور، كتاب سفر، تبليغات سفر يا مراكز اطلاعات گردشگري وظيفه هدايت توجه به جاذبه هاي خاص را بر عهده دارند. نشانگرها و علائم جذاب برای ایجاد توجه گردشگران اهمیت دارد.